Jak kłaść asfalt na zimno?

Ubytki w drogach asfaltowych mogą się pojawiać zarówno w efekcie nadmiernej eksploatacji – wtedy, gdy obciążenia, które oddziałują na drogę są większe niż zakładano w projekcie, jak i przedostawania się wody do konstrukcji czy nieprawidłowego ułożenia i zagęszczenia kolejnych warstw nawierzchni. Jeśli ubytki zagrażają bezpieczeństwu użytkowników, trzeba je naprawić. Najłatwiej i najszybciej robi się to przy użyciu asfaltu na zimno nazywanego również asfaltem workowanym. Jak się go kładzie i na co trzeba uważać?

Asfalt na zimno – charakterystyka

Asfalt na zimno to specjalny rodzaj mieszanki mineralno-asfaltowej zawierającej kruszywo o odpowiedniej frakcji oraz lepiszcze spajające ziarna i zapewniające dobre przyleganie materiału do podłoża. Ma bardzo dużą wytrzymałość i tworzy strukturę warstwy ścieralnej, dlatego może być używany do trwałych napraw uszkodzeń dróg o nawierzchniach asfaltowych, np. do uzupełniania ubytków powstających po robotach instalacyjnych lub tworzących się w efekcie nadmiernego obciążenia konstrukcji.

Co ważne, suchy asfalt kładzie się bezpośrednio z worka – mieszanka nie wymaga przygotowania ani zastosowania specjalistycznego sprzętu. Można go wykorzystywać do napraw prowadzonych w szerokim zakresie temperatur od -20 do +40 stopni Celsjusza oraz w trakcie opadów deszczu bez konieczności usuwania wody z naprawianej nawierzchni. Jedyne na co trzeba uważać to lód – jeśli w ubytku znajduje się warstwa lodu, trzeba ją rozbić przed wsypaniem asfaltu.

Dzięki tym właściwościom zimny asfalt pozwala na szybkie i łatwe uzupełnianie dziur powstających w drogach i nie tylko.

Kiedy stosować asfalt na zimno?

 Kiedy stosuje się asfalt na zimno? Zgodnie z tym, co pojawiło się powyżej, tego typu mieszanki asfaltowe przydają się do naprawy ubytków w nawierzchniach dróg publicznych i prywatnych, uzupełniania nierówności w parkingach, podjazdach, alejkach parkowych czy skwerach, konserwacji przejazdów kolejowych i tramwajowych, likwidacji uszkodzeń powstałych po budowie instalacji gazowych oraz zalewania przerw tworzących się pomiędzy drogą a studzienkami kanalizacyjnymi lub kratkami ściekowymi.

Asfalt na zimno doskonale sprawdza się do uzupełniania różnej wielkości dziur, ale nie może być używany do naprawy dużych odcinków dróg.

Jak kłaść asfalt na zimno?

Jak się kładzie asfalt na zimno? Zanim przystąpi się do prowadzenia prac, należy pamiętać o konieczności oznakowania miejsca wykonywania robót, umieszczając znaki informujące o pracach  drogowych Wtedy, gdy trójkąty znajdują się we właściwych miejscach, trzeba dokładnie oczyścić ubytek – usunąć z niego wszystkie luźne fragmenty starej nawierzchni, żeby uzyskać lepszą przyczepność produktu, a następnie wypełnić go  mieszanką mineralno-asfaltową. Jeśli mieszanki będzie zbyt dużo, można zebrać nadmiar i odłożyć ją z powrotem do worka.

Układanie asfaltu kończy się ubijaniem przy pomocy łopaty albo opcjonalnie ubijarki elektrycznej. Po ubiciu droga może być dalej normalnie użytkowana – nie trzeba odczekiwać kilku godzin, żeby wyschła jak w przypadku zastosowania asfaltu na gorąco.

Na co trzeba uważać?

Chociaż asfalt na zimno jest wyjątkowo prosty w użyciu, zdarza się, że przy jego kładzeniu dochodzi do błędów. Na co trzeba szczególnie uważać? Przede wszystkim nie powinno się podgrzewać mieszanki, ponieważ to powoduje odparowanie składników, które decydują o właściwościach asfaltu. Jeśli się to zrobi, mieszanki nie będzie można wykorzystać do uzupełnienia ubytków, ponieważ stanie się sypka.

Należy także pamiętać, że suchy asfalt jest przeznaczony do naprawy pojedynczych dziur, a nie większych fragmentów nawierzchni. Jeżeli droga nadaje się do generalnego remontu, nie powinno się stosować tego typu mieszanek.

Dodatkowo trzeba również zwrócić uwagę na ilość użytej masy – pojedyncza warstwa asfaltu na zimno nie może być grubsza niż 2 cm. W przypadku głębokich ubytków zaleca się układanie kilku warstw jedna na drugiej, żeby mieszanka miała odpowiednie właściwości albo wypełnienie dziury kruszywem, a następnie położenie warstwy asfaltu.